03 maart 2008

Doorgaand fietsverkeer uit de voorrang voor auto's naar de Bijlokstraat?

Ontwerp herinrichting Mechelsesteenweg x BijlokstraatAls het van de Fietsersbond afhangt: liever niet. Dat hebben we althans laten weten aan het Vlaams gewest in ons advies over de herinrichting van het kruispunt Mechelsesteenweg-Bijlokstraat. Het openbaar onderzoek over de vergunningsaanvraag voor deze werken liep vandaag af. Fietsersbond vindt dat het hier om een hoofdfietsroute gaat die moet primeren op lokaal verkeer voor de Bijlokstraat. Het lijkt ons ook veel veiliger en duidelijker voor alle weggebruikers als er een duidelijk stopbord staat en een doorlopend fietspad is in plaats van een vrijblijvende oversteek waar fietsers juridisch geen voorrang hebben.

Mechelsesteenweg x R23, LeuvenEen eind verderop op de Mechelse-
steenweg t.h.v. de Ring in Leuven is de oversteek immers ook op die manier uitgevoerd. Op die manier zijn er geen misverstanden tussen fietsers en auto's die nu eens en wel dan weer niet stoppen aan een fietsoversteek.

Verder hebben we liever een fietspad in betoncement of asfalt i.p.v. betonstraatstenen, ontbreken er in het ontwerp opstelruimtes voor fietsers aan de fietsoversteken aan de Rijweg en Bovensteenweg en is de minimumbreedte voor dubbelrichtingsfietspaden niet overal gerespecteerd.

Geen opmerkingen: