17 februari 2008

Half werk de norm?

De manier waarop fietsers via de tunnel onder het station naar de Bovensteenweg richting Leuven moeten is tergend: een onredelijke slalom tussen en rond hekjes, paaltjes en perkjes. Gevolg: de meeste fietsers nemen gewoon de kortste weg, zijnde schuin het kruispunt over naar Leuven. De Fietsersbond stelde eerder al voor om een fietsoversteek te voorzien onmiddellijk aan de uitgang van de tunnel om zo in één vlotte beweging de Bovensteenweg op te raken. Vorige week werden de fietsoversteken op de Spoorwegstraat/Bovensteenweg eindelijk aangepast. Met de aanpassingswerken werd er nu effectief een bijkomende oversteek op die plek voorzien... jammer genoeg valt er voor de rest niet zoveel positiefs te zeggen.
 

In plaats van het fietspad aan de binnenkant van de bocht (over de Leo Meulemansstraat) te laten doorlopen naar de Bovensteenweg en zo het probleem voor fietsers op dat kruispunt op te lossen, werd er dwars over het bestaande voetpad met rode coating een fietspad recht de Leo Meulemansstraat in geschilderd.
 
Goed voor de fietsers die richting uit moeten (afgezien van de stoepranden die je op- en af moet wippen), maar geen oplossing voor wie richting Leuven moet (en dat is toch de grote massa hier). Fietsknelpunten oplossen doe je echter niet alleen met wat witte verf en rode coating. We hadden hier toch iets grondigere aanpassingen verwacht.
 
Voorstel Fietsersbond (foto: maps.live.com)Fietsersbond vraagt een logisch fietspad zonder hindernissen en onnodige slaloms richting Leuven, bv. zoals op deze figuur is aangegeven.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Daarnet voorbijgefietst. Ik had toen ook mijn bedenkingen bij de situatie. Blijkbaar moet een fietsers een bocht van 90° kunnen nemen met een draaicirkel van 1m.

Goed om te zien dat jullie dit aankaarten !

Anoniem zei

Deze blog wordt blijkbaar goed gevolgd door openbare werken. Op- en afritten zijn net aangepast.
Luc