16 oktober 2008

Ongeval N26-E314: deel 2

Onze dochter is nog niet ontwaakt na het zware ongeval van drie weken geleden, maar een gunstige wind deed een verslag in onze PC belanden. Daarin stelt L. Tobback, Leuvens beroemde burgemeester, dat aanpassingen aan dit beruchte kruispunt helemaal niet nodig zijn, en ik citeer hier: "Burgemeester Tobback stelt dat de stad niet akkoord is met het afsluiten van de Oude Mechelsesteenweg ter hoogte van het complex, evenmin met de nieuwe verbinding tussen de Oude- en de Nieuwe Mechelsesteenweg. Schepen Brouwers onderstreept dit: "laat de situatie zoals het is ... , ... De Burgemeester stelt dat het kruispunt Oude Mechelsesteenweg samen met het complex een ingewikkeld kruispunt is, maar niet per definitie gevaarlijk."

Laat dus de situatie zoals ze is. En de burgemeester zegt nog straffere dingen; vandaag in het nieuwsblad: "'Het kruispunt waar het hier om gaat is ingewikkeld. Het komt er vaak tot files en dat is vervelend. Maar bij ons weten is er maar één dodelijk ongeval gebeurd. Maar ze komen nu op de proppen met een oplossing voor een probleem dat er niet is"

Één dode is duidelijk niet genoeg voor meneer Tobback, hij wil er meer voor hij beweegt. En zwaargewonden tellen al helemaal niet mee. Maar files, die zijn vervelend.

Voor alle duidelijkheid: Tobbacks reactie was er een op een artikel in het Nieuwsblad waarin wij de gemeenteraad van Leuven verwijten niets te willen doen aan het gebrek aan veiligheid op dit kruispunt, en pogingen vanwege de federale overheid om dit wel te doen verwerpt.

Dit versterkt alweer ons beeld van Tobback als fietshater. Is hij als kind ooit van zijn fiets gevallen?

9 opmerkingen:

ivo zei

Ik fiets dagelijks van en naar Herent via de Mechelsesteenweg, en ken de bewuste plaats waar eind september het ernstige verkeersongeluk gebeurde waarbij een jonge vrouw werd aangereden. 20dagen later is ze nog in steeds in levensgevaar...

De vraag naar het vervangen van een knipperlicht door een echt verkeerslicht blijkt een onoverkomelijk probleem te zijn, en zou files veroorzaken. "Et alors?" Zijn enkele minuten wachttijd zo onoverkomelijk?

Het ongeval in kwestie is zeer laat in de avond gebeurd, een auto had op dat moment niet lang op het licht moeten wachten. Het kruispunt en de afslag in kwestie wordt naar mijn ervaring 's morgens ook veel gebruikt
door sluipverkeer dat uit de file richting Brussel wil ontsnappen. Is het erg als dat verkeer ontmoedigd wordt met een stoplichte dat voor een kort oponthoud houdt.

Als stad Leuven gaat men er prat op dat sinds de invoering van de flitspalen en de 50 km op het grootste stuk van de ring (die ik toejuich) er geen dodelijke ongevallen meer gebeurd zijn. Mag men dat voorrecht ook niet genieten aan de grens van Leuven, inderdaad letterlijk met het bord van Herent in het zicht?

En kan iemand me ook zeggen in welk boek, studie of richtlijn vermeld wordt hoeveel doden er moeten vallen voor een verkeerssituatie wordt heraangepakt.

Een gevat antwoord of quote leest wel lekker maar er zijn grenzen aan cynisme.

Unknown zei

hallo allemaal,
Kunnen we niet een petitie doen ? Die reactie van de politici is erg grof.
Als iedereen die de blog van Greet volgt,tekent -en iedereen zal dat zeker willen doen!-dan staan we er al met een sterker groepssignaal. Misschien kan de fietsersbond zo'n petitie opstellen, want jullie izjn beter op de hoogte van de technische dingen die erin moeten !

Lichten op die plaats zou inderdaag al veel veiliger zijn ! Telkens ik er nu voorbij kom krijg ik rillingen en ik mag er niet aan denken dat er dagelijks zoveel kinderen passeren...

Gretel

Tom zei

Ik weet niet of het in het verleden al gedaan is, noch of dat het iets zou uithalen, maar we kunnen altijd een petitie starten. Zelfs een fietshater als Tobback kan toch de mening van vele honderden mensen niet negeren.
We kunnen een actie voeren aan het bewuste kruispunt ...
We kennen allemaal genoeg mensen die we kunnen mobiliseren hiervoor.
Het zijn maar ideeën maar het is zoals Ivo zegt, hoeveel doden moeten er nog vallen voor meneer Tobback tot het besef komt dat het zo niet verder kan.
Als zijn zoon in de plaats van Greet daar op de intensieve lag te vechten zou hij wel anders piepen. Maar ja, die tuimelt van een berg en haalt alle kranten en televisiejournaals met een gebroken been.
De onverschilligheid van de politici moet maar eens stoppen.

Kaat zei

Geachte Burgemeester,

Ik ben de zus van Greet, het meisje dat drie weken geleden werd aangereden door een vrachtwagen op de Mechelsesteenweg (kruispunt A2 – N26). ‘Dat kind’, zoals u haar zo mooi noemt, ligt nog steeds op intensieve zorgen te vechten voor haar leven.

Vandaag las ik in de krant Het Nieuwsblad (16 oktober ’08 – pagina 20) het interview met mijn ouders. Ze zijn naar de pers gestapt, omdat ze willen dat dit kruispunt dringend wordt aangepakt.

Mijn ouders wonen al bijna 20 jaar in Herent en zijn al die tijd fervente fietsers geweest. Ze gaan al jaren met de fiets naar Leuven en moeten onvermijdelijk dit kruispunt over. Al die tijd wisten ze dat dit een gevaarlijk kruispunt is.

Mijn vader is al geruime tijd actief lid van de Fietsersbond Herent. Hij is zelfs een periode voorzitter van de lokale afdeling geweest. Sinds hij lid is komt hij wekelijks met de andere bestuursleden samen om de zwarte, gevaarlijke punten voor fietsers in Herent en omgeving te bespreken en aan te kaarten bij de bevoegde instanties. Ook het, voor ons, zwartste kruispunt van allemaal, dat waar mijn zus haar leven op 25 september verwoest werd.

U en uw schepen voor ruimtelijke ordening verwijten mijn ouders dat ze overreageren en te vroeg conclusies trekken, gezien hun emoties. Dit is vernederend, kleingeestig en laag. Dit snoert hen volledig de mond, want hun enige drijfveer lijkt dat ze ‘over hun toeren zijn’. Ik denk niet dat zij te vroeg conclusies trekken, maar dat jullie te laat conclusies trekken.

Het argument dat er ‘maar’ één dodelijk ongeval is gebeurd bij uw weten, is helemaal verwerpelijk. Wat met alle levens die reeds verwoest zijn door een zware handicap, maanden hospitalisatie,... ? Spijtig dat deze niet meetellen in uw statistieken. ‘Ze is niet dood, dus er is toch geen probleem’, zo komt uw boodschap over bij mijn ouders.

Ik herinner mij zeker 3 ongevallen die ik op dat kruispunt persoonlijk heb zien gebeuren. Wat de gevolgen waren en hoe de slachtoffers er aan toe zijn, doet er voor mij niet toe. Een ongeval is een ongeval en een stom toeval op dat moment kan de situatie erger of minder erg maken. Het feit is dat er veel ongevallen gebeuren.

Om even een vergelijking te maken: op mijn werk zijn mijn collega’s en ik, door de overheid, in het kader van veiligheid op het werk, verplicht elk ‘bijna-ongeval’ (in de zin van: ik ben bijna van de trap gevallen) te melden aan de verantwoordelijke voor de veiligheid op het werk. Deze melding moet omgezet worden in maatregelen om de veiligheid te verbeteren en te vermijden dat een bijna-ongeval een echt ongeval wordt. Waarom is dit verplicht op de werkvloer en gebeurt dit niet in het verkeer? Waarom wordt er daar gewacht tot er meerdere doden vallen (want één dode is blijkbaar niet genoeg)?

Bovendien verwijt u het studiebureau, dat nota bene in opdracht van de Vlaamse Overheid werkt, op de kap van mijn ouders hun plannen te willen doorvoeren. Cynisch, want mijn vader was al voor het ongeval van mijn zus grote voorstander van dit plan. Dit artikel was helemaal geen initiatief van dit studiebureau, maar van mijn ouders. Zij zijn degene die de journalist op het bestaan van het plan gewezen hebben. Die beschuldiging kan u dus weer inslikken.

Mijn ouders zijn verstandig genoeg om te weten dat dit plan niet van vandaag op morgen kan gerealiseerd worden. Wat zij in eerste instantie vragen is veiligheid voor de fietsers, bijvoorbeeld een verkeerslicht aan de afrit richting Herent. Dat kan mijns inziens wel snel gebeuren. Nu zijn die er niet om het verkeer sneller te laten doorstromen. Op zich handig, maar wat is drie minuten wachten aan een rood licht in een mensenleven? Niets, me dunkt, mijn zus is een paar jaar kwijt, die ze is het ziekenhuis mag slijten. Morgen kan dezelfde situatie zich opnieuw voordoen, want er passeren veel vrachtwagens en veel fietsers. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat dit niet gebeurt, maar ik vrees ervoor.

Het is heel simpel: als dit verkeerslicht er had gestaan, was de vrachtwagen niet doorgereden en zat mijn zus nu in de les in plaats van in coma in het ziekenhuis te liggen. Het zou natuurlijk gemakkelijker zijn de vrachtwagenbestuurder te beschuldigen. Hij heeft mijn zus niet gezien en is door gereden. Toch zijn we ervan overtuigd dat de verkeerssituatie en niet hij de hoofdschuldige is.

Het plaatsen van een verkeerslicht is een kleine kost en vergt geen onteigeningen. De mensen zullen er een beetje tijd verliezen. Time is money, dat besef ik ook, maar de kost weegt in de verste verte niet op tegen de winst aan veiligheid.

Ik hoop dat u de beleefdheid heeft om mijn vaders email aan u gericht die hij eergisteren verzond, alsnog te beantwoorden. Hij wacht op uw antwoord, in de plaats van een denigrerende reactie in de krant.

Oh ja, nog even dit, als u het heeft over 'een probleem dat er niet is', hebt u het over het leven van een meisje van 21 jaar dat aan een zijden draadje hangt? Ik vraag mij af wat u dan wel als een probleem beschouwt?


Met (vriendelijke) groeten,


Kaat Nelles

Anoniem zei

Ik ken de situatie in Herent niet, maar ben zelf een fervent fietser en ervaar dagelijks in het verkeer dat het altijd de fietsers zijn die het moeten ontgelden. Minstens één keer per dag word ik bijna van de sokken gereden.
Tobback moest zich schamen. Ik stel voor dat hij eens op bezoek gaat bij Greet. Dat zal hem misschien op andere gedachten brengen.

Anoniem zei

Hoe komt men erbij dat een "echt" verkeerslicht van de E314 naar Mechelen, de doorstroming zou hinderen?

1. tijdens de piekuren, bij groen licht voor het doorgaand verkeer op de N26, is het toch onmogelijk om in te voegen;
2. tijdens de daluren is er niet echt een probleem op het vlak van doorstroming; toch zal het groene licht de doorstroming bevorderen; een "rood" licht wordt soms groen: niet vergeten!

Eén bijkomend licht zal de doorstroming dus eerder bevorderen dan hinderen, maar bovendien verbetert de verkeersveiligheid voor iedereen.

Ik vraag mij overigens ook af wat al die duizenden vrachtwagens te zoeken hebben in de dorpskernen van de N26.

Tenslotte merk ik op dat de plaats van het ongeval zich situeert op Herents grondgebied . Waarom dan een polemiek met Leuvense politici?

Anoniem zei

Ik sluit mij volledig aan bij vorige reactie. Als automobilist gebruik ik deze afslag regelmatig. De situatie voor de fietsers is hier uiterst gevaarlijk. Als inwoner van Leuven schaam ik mij over de reactie van onze burgemeester.

Anoniem zei

Dit er ook nog bij.
Zout in de wonde strooien, heet dat. En die wonde is al zo diep.
Ria, Luc, Kaat, Steven, Roel, probeer dit te negeren, of je kan nooit meer slapen: of van verdriet, of van kwaadheid.
Dit is weerzinwekkend.
Tobback moet toch ook paniek gevoeld hebben toen zijn zoon van de rotsen viel.
Hoe kan hij van een overreactie spreken, terwijl jullie al drie weken door de hel gaan omdat jullie niet weten of - en hoe - Greet hier door geraakt.

Sterkte.
Op zo'n moment weet je wat mensen waard zijn.
Als jullie de moed hebben: schreeuw dit van de daken, maar laat jezelf vooral niet kwetsen!
Moed.
Els

Anoniem zei

Het is begin december als ik verneem dat u tot tweemaal toe getroffen werd door wreedheid. Eerst het ongeluk van uw dochter en daarna de onverschilligheid wegens menselijk verdriet vanwege een politieker die zich "sociaal" meent te mogen noemen. Ik wens u veel sterkte en hoop dat er inmiddels positieve vorderingen zijn in het herstel van uw geliefde dochter/zus. Vandaag kwam er in Herent een 72-jarige dame om het leven, pal in het centrum! Dagelijks passeer ik de plek waar ze het leven liet. Zo'n verlies maakt me woest. Vorige week werd een 11-jarige jongen uit Herent overreden... Wanneer krijgen de zwakke weggebruikers écht voorrang? Meer daadkracht alstublieft.
Graag iets meer over die mogelijke petitie die zou kunnen georganiseerd worden door de Fietsersbond. Hou mij op de hoogte?