Ben je recent al eens naar Gasthuisberg gereden? Met de fiets of met de auto? Liefst dan nog rond bezoekuur en als de aula's leegstromen. Dan begeef je je in een heksenketel van fiets- en autoverkeer waar maar één gedachte komt bovendrijven: hier is absoluut niet bij nagedacht. Er is een weg naartoe getrokken die Gasthuisberg vanuit de stad bereikbaar moet maken, er zijn afritten en opritten van en naar de ring, en er is een aansluiting naar de E314 en de E40, die al meer door sluipverkeer gebruikt wordt dan door Gasthuisberggasten. En daardoorheen weven zich letterlijk de fietsen van de ene zijde van de weg naar de andere. Verplicht geleid door een kluwen van fietspaden en oversteekplaatsen die op die meermalen de weg kruisen op plaatsen waar automobilisten al de handen vol hebben met uitkijken naar andere auto's, voetgangers en fietsers die langs achter komen. Nogmaals, hier is niet over nagedacht, hier is gehandeld volgens het "we zien wel weer" principe.
Wij komen de laatste tijd wel al eens in Gasthuisberg en in het laatste Gasthuisbergmagazine, een gratis tijdschrift voor bezoekers en patienten, las ik een oproep om eens die wagen thuis te laten en met alternatieven te komen. Die alternatieven zijn de bus (en die is werkelijk goed uitgebouwd, geen klagen over), en de fiets. De schrijver van dat artikel heeft duidelijk van dat laatste vervoermiddel nog geen gebruik gemaakt want anders had hij uit eerlijke schaamte wel gezwegen. Probeer het zelf eens uit en geef je gedacht eens op deze blog te kennen.
Test ook eens de fietsenstalling voor personeel en bezoekers, en vergelijk dat dan met de luxueuze entré voor de mensen die met da wagen komen.
En probeer dan eens terug te gaan richting Herent. Alweer iets over het hoofd gezien blijkbaar.
23 november 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Terug naar Herent langs de voor de hand liggende weg namelijk de ring is wreed lastig (een km omrijden).
Aan wie enige veldrijdervaring heeft kan ik de route aanbevelen langs de brandweer, autostrade oversteken, effe parallel aan autostrade langs veldweg, voor de échte veldrijders blijven volgen tot aan de Brusselsesteenweg, anders door de villawijk heen. Brussels steenweg richting Brussel, Grote Molenweg ...
Ik rij dagelijks met de fiets van Herent naar Gasthuisberg en ik kan enkel dit alles beamen. Om naar huis te fietsen doe ik die km omweg,want als het wat geregend heeft is enige ervaring veldrijden niet meer vodoende om de route te nemen langs de brandweer. Ook zou ik nog graag melden dat ik telkens het eerste stukje ring naar Herent toe met angst fiets. De auto's rijden dar 90km/u en enkel met een lijn gescheiden van een fietszone (fietspad kan je het niet noemen).
Een reactie posten