Bij de opening van de nieuwe brug over de Omleiding (N26) in Herent fronsten heel wat fietsers toch de wenkbrauwen. De ontwerpers hebben weer blijk gegeven van zeer veel creativiteit om het de fietsers extra moeilijk te maken. Wie bv. vanuit Wilsele komt, wordt op de brug een breed vrijliggend fietspad opgestuurd om over de brug haaks op de rijbaan uit te komen. Om verder het centrum in te rijden, moet je stoppen, voorrang verlenen aan de auto's en dan rechts afslaan...
Wie uit het centrum komt of op de Omleiding fietst en richting Leuven wil, mag de nieuwe brug gebruiken om aan de overkant op het dubbelzijdig fietspad te gaan rijden en vervolgens een paar honderd meter verder aan een rood licht te gaan wachten om de Omleiding terug over te steken. Een fietspad aan de binnenzijde van de Omleiding vond men hier blijkbaar niet nodig.
Dat heel wat Herentse fietsers hierover vragen hebben, bleek uit een rondvraag bij de aanwezigen op de officiƫle opening van de brug. Maar liefst 220 fietsers tekenden spontaan de ter plaatse georganiseerde petitie van Fietsersbond Herent. Was het geld dan echt op om dat stukje fietspad nog aan te leggen? Of verwacht men hier 's winters langlaufers naar Leuven?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Als je de plannen leest voor het wegwerken van de zwarte punten van de N26 aan het Windgat in Wilsele, zal je veel duidelijk worden. Ginds wil men eveneens een tweerichting fietspad aan dezelfde zijde (= overkant Edelweiss), met een nieuwe fietsbrug over de E314!
Men heeft hier blijkbaar een plan voor een nieuwe aanleg van de N26 waarvan de bevolking niet op de hoogte is.
Een reactie posten